TERRES RARES, un adéu o un fins aviat? Col·laboracions de l’A18 al, possiblement, millor programa de música fet a prop

Des de l’última transformació del blog, en què us vaig deixar les col·laboracions que vaig fent, ja siguin escrites o en programes de ràdio, n’hi ha una de molt especial: el programa de ràdio TERRES RARES.

Sense saber si és un adéu o un fins aviat, TERRES RARES va finalitzar la seva emissió el passat dia 24 de febrer amb un especial dedicat íntegrament al Amarok de Mike Oldfield. I ho va fer tal i com va venir: sense fer soroll, prenent el pols a les músiques possibles, a totes, sense excepció. Possiblement, el millor programa de música que s’ha fet en molt de temps per les contrades, i fet per algú molt proper, l’amic Carlos Martorell.

Ha estat un orgull i un plaer poder participar en el programa proposant totes les músiques que m’han vingut de gust, mai millor dit. A continuació us deixo un recull de totes les cançons amb les quals vaig col·laborar en la segona temporada de TERRES RARES, i que poden servir com a recopilatori fet per l’A18.

TERRES RARES, 2a Temporada (col·laboracions oct’12-feb’13)

MEMPHIS JUG BAND “On The Road Again”  (Yazoo Recods, 1929)

Un “quasi” estàndar del blues de Memphis per dir que l’Apartament18 segueix la carretera marcada per les coordenades encarades a les Terres Rares. Tot i que no era corrent, la música d’aquest quartet tenia un aire de festa infecciosa, com si els gassos emanats pels pantans es convertissin en droga secular, aspirada pels centenars de bandes i solistes sobre els quals, sense ells saber-ho, pesaria tot el pes de la música moderna. Llarga vida al blues de Memphis, l’original, el dels anys 30.

GITHEAD “Space Life” Art Pop (Swim records, 2007)

Mai millor dit, Space Life és el viatge de la banda, “LA” banda, paral·lela de Colin Newman, esteta del pop-punk sense prejudicis, del que agrada a l’A18. Una secció de baix i bateria que podria acompanyar sense cap problema l’ascens de la càpsula de Felix Baumgartner, però no el descens. I és que la suma del pop i el punk està molt clara: avant-rock.

KNARF RELLÖM TRINITY “Die Tankstelle Am Rande Unseren Planeten” Move Your Ass & Your Mind Will Follow (ZickZack, 2006)

Una banda que es considera amb els millors números 1 de Mart, és digna, com a mínim, de donar-li una oportunitat. I un cop entres en el seu moment, prenent la distància necessària i inspirant profundament, et deixes portar per línies de baixos hereves del CBGB i sintetitzadors de neó, el resultat és simple: comences a moure el cul, fins que t’acaben fent moure la ment. Al seu punt, genials.

FELT “Sunlight Bathed The Golden Sun” Gold Mine Trash (Cherry Red records, 1985)

El primer vinil de l’Apartament18 fou de Felt. The most underrated band of the planet, dirien els saxons. Entre els Smiths, els primers Cure i el temple de Lawrence, l’aristòcrata del pop, la supernova que, possiblement, fa temps que es va apagar però que, a conseqüència de la seva increïble influència i abast, encara continua emetent una llum brillant per sobre de la majoria de pop actual.

MOSE ALLISON “The Seventh Song” Creek Bank (Prestige records, 1958)

Una de les cançons més conegudes del gran bluesmen blanc i pianista jazzy Mose Allison. Es pregunta Kiko Amat a Mil Violines que si és l’única persona que utilitza a Mose Allison per aliviar la coïssor de la malenconia. No. Mose està prescrit per a molts d’altres mals físics de l’ànima, però sobretot, per marcar les dreceres, petites i emboscades, dels camins predeterminats de la vida.

C+C=MAXIGROSS “Solanje” Singar (42records/24, 2012)

Italians lo-fi, amb les armes eternes del pop ben entès, aquell que comença per Beat Happening i acaba a bandes actuals com Edward Shape. A mi em recorden als primers temps dels formidables The Broken Family Band, però en un ull posat a Suècia, cantera del millor pop europeu. A seguir.

SKALPEL “Low – Reconstruction by The Amalgamation Of Sound” Konfusion (Ninja Tune, 2005)

Quan el jazz i els samplers començaven a albirar-se com a companys inseparables per alguns dels senders mes recondits de la música, Skalpel es van avançar afinant composicions orgàniques i cinematogràfiques, moldejant cel·luloide a base de contrabaixos, trompetes superlatives i seccions rítmiques antològiques. I tot passat per la turmix del sampleig. Avui en dia, un disc a reivindicar.

BUSH TETRAS “You Can’t Be Funky” Wild Thing (ROIR, 1983)

Fanàtic com sòc de James Chance, Bush Tetras és el seu projecte més minimalista i més ballable, més net i polit, amb qui es va treure de la màniga un single apoteòsic de p-funk que es movia entre l’assimetria del downtown novaiorquès i el simplisme de bandes referencials com Young Marble Giants. Please don’t stop the rythm.

MAGRUDERGRIND “Rise And Fall Of Empires Past” Magrudergrind (Tanglade Ltd, 2009)

Una de les bandes que més despunten en el grind actual. Fúria i natura condensats en 40 segons de salivades de ràbia.

SHIFTED “Out Of Tune” Crossed Paths (MOTE EVOLVER, 2012)

Un dels highlights del techno gèlid i brumós del 2012. Shifted juguen entre la repetició bucòlica i la tensió permanent, entre la llum tènue de carreteres secundàries i el sol de mitjanit. Música intensa que entra i surt per cadascun dels racons, abrasiva. Immillorable.

NEAR THE PARENTHESIS “Lambent Traces Of The Day” Music For The Forest Concourse (n5MD, 2010)

La música de Tim Arndt està embolcallada per una electrònica sedosa, pacient que deixa fluir totes les sonoritats que desprenen les composicions, des d’aquells més buscats fins a les petites sensacions que queden encobertes i per descobrir en cadascun dels racons de la seva música. Ambient expansiu que es fa gran en cada escolta.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s